BON ENERGETYCZNY

Od 1 sierpnia 2024 r. będzie można składać wnioski do gmin o wypłatę jednorazowego świadczenia pieniężnego, tzw. bonu energetycznego. Wnioski o wypłatę będzie można składać wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Wnioski przyjmowane będą od 1 sierpnia do 30 września. Na decyzję o przyznaniu środków samorządy będą miały 60 dni od daty prawidłowego złożenia dokumentów przez osobę uprawnioną. Bon energetyczny będzie wypłacany jednorazowo.

Wniosek będzie weryfikowany w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w roku 2023 nie przekroczyły 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym. Obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.

Bon energetyczny wynosi:

– 300,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,

– 400,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,

– 500,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,

– 600,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 r. (pompa ciepła, ogrzewanie elektryczne, bojler elektryczny) bon energetyczny wynosi:

– 600,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,

– 800,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,

– 1000,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,

– 1200,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, bon ten jest wypłacany osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.

Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Ubiegając się o wypłatę bonu energetycznego zarówno wnioskodawca jak i członkowie gospodarstwa domowego muszą zamieszkiwać i przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioski będzie można składać:

- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP (wniosek stanowiący załącznik również powinien być podpisany podpisem elektronicznym);

- tradycyjnie (papierowo) – Dział Świadczeń MGOPS w Głogowie Młp. w siedzibie przy ul. Fabrycznej 17, pokój 210.

Prosimy: wpisz w druk wniosku adres poczty elektronicznej – na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej będzie wysłana informacja o przyznaniu bonu energetycznego. Informujemy, że w przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku, istnieje możliwość osobistego odebrania informacji o przyznaniu bonu energetycznego. Informacje o przyznaniu bonu energetycznego nie będą wysyłane pocztą tradycyjną na wskazany przez wnioskodawcę adres zamieszkania.

 

Do pobrania:

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego

Oświadczenie wnioskodawcy o dochodach swoich albo członka rodziny

Oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego

Facebook.com X.com